Wat is anaerobedrempel? - VanDrielSport.

VanDrielSports

Ga naar de inhoud

Wat is anaerobedrempel?

Run & Walk.
De anaerobedrempel (omslagpunt, verzuringsdrempel) heeft te maken met de energievoorziening voor je spieren. De primaire energiebron voor de spieren is zuurstof ook wel aerobe energievoorziening genoemd.Bij lage inspanning is de zuurstofvoorziening in combinatie met vetten dominant. Neemt de intensiteit toe dan gaat je ademhaling omhoog en gebruiken je spieren suikers (spierglycogeen) opgeslagen in je lever en spieren. De voorraad is beperkt, het ligt in de buurt van het maximum aantal kilometers dat je in een uur kan lopen. Haile Gebrselassie loopt een halve marathon iets onder het uur, dus zijn drempel ligt ongeveer op 21-22 km per uur.

De anaërobe drempel is een fysiologisch punt wat een behoorlijk belangrijke gegeven kan zijn in je trainingsopbouw en trainingsmethoden. Wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt, moet je weet hebben van waar jouw anaërobe drempel ligt. De verhouding aeroob- anaeroob is afhankelijk van de afstand die je loopt. Loop je een marathon dan is slechts 1% anaeroob m.a.w.de energievoorziening bestaat uit 99% zuurstof en vetten. Trainen boven de drempel heeft weinig zin zoniet een nadelig effect omdat je de beperkte glycogeen voorraad uitput. Zoals in de tabel weergegeven bestaat de verhouding voor een halve uit 95% zuurstof en de 10 km uit 85% zuurstof. Om die reden is het belangrijk om de grens te kennen vooral vanwege je duurloopintensiteit.

Wat zijn kenmerken van het passeren van de anaërobe drempel:
 
    • sterk verhoogd niet meer constant ademhalingsritme.
    • kan (bijna) niet meer praten.
    • mentale kracht wordt dan aangesproken.
    • niet meer lekker.
    • verzuring neemt sterk toe.
    • minder dan 20 hartslagen per minuut onder maximale hartfrequentie.
    • een ademhalingsfrequentie van boven de 40-42 per minuut.          
 
Iemand met een goed getraind uithoudingsvermogen heeft zijn omslagpunt dichter bij de maximale hartslag(ongeveer 20 slagen onder de maximale hartfrequentie) dan iemand die een minder goed duurvermogen heeft. Iemand die veel kortere snellere trainingen doet, zal een anaërobe drempel hebben die 30 of meer slagen onder de maximale hartslagfrequentie ligt.

Een goede indicatie om trainingsintensiteiten te berekenen is een afgeleide van de 10 km BestePrestatie. In de maandschema's kun je de duurloopintensiteit teruglezen. Per periode kan ik de intensiteit aanpassen. Na weken lange voorbereiding op je halve of hele marathon breekt een herstelperiode aan en speel ik met belastingpercentages.

Ambitie om sneller te worden?

Hoe dichter je onder het omslagpunt traint, hoe sneller je wordt op de lange afstand. Het is dus van groot belang om te weten waar je verzuringdrempel ligt. Wanneer je veel traint boven het omslagpunt neemt de basissnelheid af en neemt de topsnelheid toe. Bij trainingen net onder het omslagpunt neemt de basissnelheid sterkt toe. Wanneer je de intervaltrainingen zo dicht mogelijk bij de anaërobe drempel uitvoert, zal de basissnelheid dus toenemen.
Ervaring is van belang om het de anaërobe zone te ontdekken. Wanneer je intervalrondjes(van 3-5 minuten) met een tijd van 5 seconden per keer varieert, leer je voelen wat nog net onder en wat net boven het omslagpunt is.



De trainingsbelasting is afhankelijk van de wedstrijdperiode. In de voorbereiding naar b.v. een 10 km of 21,1 km bouw je eerste voldoende inhoud op in de vorm van duurlopen, extensieve interval of fartlek. De belasting ligt dan onder de anaerobedrempel.Heb je voldoende inhoud dan verschuift de belasting rond en net boven de anaerobedrempel. Na een wedstrijdperiode of na ziekte wordt er rustig getraind in de lagere zones.


‘Hardlopen doe je met je hoofd, laat je benen slechts het woord doen’

‘Doe nooit meer dan genoeg’
VanDrielSports Jaap ter Haarsingel 34 2353 LV Leiderdorp 06-38305923
VanDrielSports - NL50 INGB 0008 3144 45 t.n.v. Van Driel Sports-KvK 28108308-BTW 0760.57.951B01
VanDrielSports - NL50 INGB 0008 3144 45 t.n.v. VanDrielSports-KvK 28108308-BTW NL001266108B79
Terug naar de inhoud