Begrijp je wat ik zeg?
Wat Feijenoord gemeen heeft met de Babylonische spraakverwarring? Ik neem je even mee naar het Bijbelboek Genesis. Volgens het Bijbelboek Genesis werd ooit op aarde één taal gesproken. In die tijd vestigden de mensen zich op een laagvlakte in het land Sinear, niet ver van de rivier Eufraat. Volgens het verhaal spraken ze af om een stad te bouwen met een toren die 'tot in de hemel' zou reiken. Zo zouden ze beroemd worden. In de bijbel staat dat God naar de aarde zou zijn afgedaald om te kijken wat de mensen aan het doen waren. Hij vond dat de Babyloniërs het te hoog in hun bol kregen, en besloot daarom een spraakverwarring onder de mensen te veroorzaken. Hierdoor verstonden ze elkaar niet meer!
Ja, ja, ik zit op het puntje van mijn stoel, babyboomer, opvreter, bijna 70, criticaster, betweter. ouwe zeur? Ik val bijna van mijn stoel als ik lees "72 jarige Dick Advocaat moet Feijenoord redden". Opmerkelijk toch, babyboomer, opvreter. Wat mij triggerde als trainer is zijn eerste constatering als hij de drempel overschrijdt bij Feijenoord. De spelers begrijpen elkaar niet, hoog in de bol, spraakverwarring? Lijkt mij wel handig als je als team dezelfde taal spreekt, laat staan de taal van de coach begrijpt. Mijn grote inspirator, motivator is Cees Koppelaar die op zijn 80e de conditietraining geeft bij de hockeyclub Bloemendaal en door vele bedrijven wordt uitgenodigd als motivator. Ik mocht jaren met hem samenwerken, hoezo oud???
En dat brengt mij op de huidige manier van studeren. Ik ga eerst even terug in de tijd. Zo'n 35 jaar geleden volgde ik de opleiding trainer loopgroepen. We kwamen bij elkaar in het clubgebouw van AV40 in Delft. De kantine werd met elkaar omgebouwd tot leslokaal (teambuilding). Voor de groep de lesgevers Hugo Thijsmans, theorieman, Harm Hendriks praktijkman die elkaar fantastisch aanvulden. Voor de lunchpauze een blok theorie met veel interactie. Rond de lunchpauze werd het clubhuis met elkaar omgetoverd, veel interactie in de groep.Na de lunchpauze de atletiekbaan op om een praktijkopdracht met de groep in opleiding uit te voeren. En dat ging heel democratisch " jij doet vandaag een warming-up, en jij doet loopscholing. Heerlijke interactie met de groep en opleiders. En na de praktijk nog een uurtje het leslokaal in voor evaluatie. Wat ging er goed, wat kan beter". Wat ik mij herinner was een onderling betrokken groep.Als trainer ben ik aangesloten bij de hardlooptrainers vereniging. Ik lees in het blad ProLoop van november 2019: belangrijke wijzigingen nieuwe cursus:
- accent van techniek naar mens.
- Zelfstudie via e-learning thuis.
- Van 3 naar 5 praktijkworkshops.
- Minder lesvoorbereiding en meer on the job.
Ik vond en vind dat ik mijn kennis moet delen met aankomende trainers, sporters. Ik volgde de opleiding praktijkbegeleider en moest mij verdiepen in de elektronische leeromgeving (ELO). De cursist maakt gebruik van het zogenaamde lesvoorbereidingsformulier en observatieformulier. De praktijkbegeleider beoordeelt de cursist volgens het rubric systeem.
E Learning ondersteund met tal van ondersteunende formulieren is een moderne manier van onderwijs maar staat naar mijn mening te ver af van de dagelijkse praktijk.
En dat begint bij het talent van observatie ( Dick Advocaat, "men spreekt elkaars taal niet") en positieve feedback geven.
Het is opmerkelijk dat commerciële instellingen eveneens de opleiding verzorgen voor looptrainer, echter vooral meer praktijk gericht.
En om af te sluiten met Cruijff:
"Hoe simpeler hoe beter. Want hoe minder keuze je een speler laat, hoe groter de kans dat hij het juiste doet."